I pilgrimmenes spor til Utelle

FRA LE CROS D’UTELLE TIL UTELLE / ALTERNATIVT VIDERE TIL LA MADONE D’UTELLE

ADKOMST:

31 Km fra Nice. Kjør opp dalen langs elven Var via RD 6202 til Plan du Var. Her svinger du av til høyre retning Vallee de la Vésubie ( RD 2565 ) og tar den oppover ca 4 km, så tar du skarpt opp til venstre til den lille landbyen Cros d’Utelle ( ca 2km )

fottur til Utelle, Lantosque, Theole til Agay 118

FAKTA OM TUREN

HØYDEFORSKJELL: + 700 m / – 700 m

Vanskelighetsgrad: sporty

Kan gjennomføres hele året.

Dalen La Vésubie er svært frodig og vakker med sine mange juv. Det er også verdt å kjøre opp hele dalen som en biltur.

Landsbyen Cros de Vésubie ligger oppe i fjellsiden ( 350 moh ) og er sjarmerende med sine mange oliventrær. Turen starter ved kirken hvor det er mulig å¨parkere bilen. Følg skiltene til GR 5 som starter rett bak kirken. Følge stien som går ganske sterkt oppover langs fjellsiden. Etter en stund kommer man til et lite plateau hvor kapellet St Antoine ligger ( 673 moh ). Her deler stien seg men hold til venstre langs GR 5.

Fortsett stien gjennom en lund med kastanjetrær, over en en liten ravine og så fortsetter stien oppover, bred og fin til du ser landsbyen Utelle foran deg. Utelle ligger karakteristisk til ytterst på en fjellkapp 1172 moh.

Turen opp til Utelle tar ca 2 timer i jevn gange.

Nå har du valget mellom å ta videre opp til La Madonne d’Utelle som er virkelig verdt et besøk.

Turen opp til dit tar ytterligere 1 time. Det er en restaurant på toppen hvor man kan spise. Det er også mulighet for å overnatte, de har noen få rom: Hostellerie et restaurant du Sanctuaire tlf 04 93 03 19 44

Alternativt er å kjøre til Utelle , gå til toppen og spise lunsj hos den hyggelige madamen som har et liten enkel restaurant. Når vi var der spiste vi ute og nøt utsikten. Vi fikk en tallerken med forskjellige ” farcis ” ,en hjemmelaget pate og noen lokale oster. Helt perfekt!

Følg samme veien tilbake. Det er mulig å ta veien tilbake ned til venstre fra Utelle via Colombien men denne stien bringer deg svært langt ned før du tar oppover igjen og joiner GR 5 ved Chapelle St Antoine.